Minap olvastam egy cikket egy blogon a BKV legújabb csodálatosan kivitelezett megelőzőintézkedéséről. A cikk tartalmával egyet kell, hogy értsek. Nem hiszem, hogy az a legjobb megoldás, hogy két megálló között, a tömött buszt megállítják, felszállnak és nem feltétlenül a legudvariasabb stílusban nekiállnak intézkedni (Gyorsan hozzáteszem azt is, hogy én nem voltam szemtanú, így a cikk valóságalapját nem tudom sem megerősíteni, sem megcáfolni.). A bliccelőket igenis ki kell szűrni, meg kell büntetni, mert miattuk (is) hanyatlik továbbra is a tömegközlekedés minősége. Természetesen nem ők a legfőbb „ellenségei” a történetnek, de ők is markánsan hozzájárulnak a negatív tendenciához.
Lehet hurrogni, azt mondani, hogy ez marhaság, de szerintem így van. Nyilván sokkal mélyebbre kell nyúlni a történetben és sokkal szerteágazóbb a dolog, de ez is közrejátszik.
Lehet mondani, hogy ennyi pénzért, ilyen minőségű szolgáltatás egy vicc. Ez így van! Tényleg vicc. Továbbá vicc az, hogy a turisták a reptérről a lelküket is kirázó utakon, papír alapú jeggyel a kezükben, 10-15 perces járatsűrűségű (bár állítólag most már sűrítették járatokat), drága busszal tudják megközelíteni a metróvégállomást, egyszerűen szólva undorító környezetben. Szétfirkált, tagelt, szaggatott ülésű, karcolt üvegű járműveken. Legyen szó akár a buszról, akár a MÁV csodálatos vonatszerelvényeiről vagy akár az útról, ami a reptérről a városba visz. Vicc az, hogy a BKV és MÁV alkalmazottai nem képesek egy mondatot vagy akár egy szót sem kinyögni idegen nyelven. Vicc az, hogy a reptéren az érkező oldalt hiénák (taxisok) lepik el és a legagresszívabb módon kérdezgetik az embert, hogy kell-e taxi. Vicc az, hogy 2013-ban még mindig papíralapú jeggyel kell utazni. Vicc az, hogy 2013-ban még mindig nincsenek elektronikus beléptetőkapuk a megállóknál a metróállomásokon.
Az utazóközönség oldaláról pedig vicc az a szűklátókörűség, amiért nekiállnak rinyálni -személyiségi jogokra hivatkozva- azért, mert felmerül -egy külföldön évek óta alkalmazott és bevált módszer- a járművek bekamerázása, mely alapján a rongálást, vandalizmust és egyéb bűncselekményeket bizonyítani lehet, valamint megelőző/elriasztó hatása van. Az esetleges elkövető kétszer meggondolja, hogy tegye-e amit akar, ha egyszer felvétel készül róla. Vicc az, hogy a szülő felháborodik inkább, mint a gyerekét nevelné, hogy talán nem kéne tönkretenni a „közöst”.
Elképesztőnek tartom azt, hogy Magyarországon (különösen Budapesten) maximum 15 perc az átlagos élettartama egy busz-, villamosmegálló vagy telefonfülke üvegezésének! Mert azt vagy szétfirkálják vagy szétkarcolják vagy betörik azon nyomban, hogy elkészült. Ugyan ez igaz a tömegközlekedési járművek szinte minden tartozékára. Miért jó ez? Miért nem lehet érte kőkemény büntetést kiszabni? Erre miért nem ugranak a rendőrök? Ha valaki 5 km/órával túllépi a sebességet vezetés közben, súlyos ezreseket gombolnak le az emberről, de ha valaki több százezres kárt okoz egy ilyen járműben, akkor nem csinálnak semmit.
De itt meg is állok, hiszen az eredeti témától jócskán elkanyarodtam. Vissza a kiindulóponthoz: az ellenőrökhöz és az ellenőrzéshez. Alább található néhány videó, összehasonlítva a londoni és budapesti tömegközlekedésen tapasztalható menetjegy ellenőrzésének mikéntjét. Azért, hogy ne csak a hivatalos PR videók legyenek, próbáltam keresni a valós életből is. Az emberi viselkedésen, hozzáálláson, kedvességen túl, figyeljük meg a technikai megoldást is, ahogy a jegyeket kezelik/ellenőrzik itt és ott.
TfL promóciós videó az ellenőrök napi munkájáról és munkavégzésükről:
TfL – Ellenőr végzi a munkáját – egy utas felvétele. Érdemes megfigyelni azt az „ingerült diskurzust”, ami a büntetés kiszabásánál kialakul:
Tekintettel, hogy a BKV-nak nincs hivatalos YouTube-os csatornája és semmi videója az ellenőrökről és munkájukról (a BKK YouTube csatornáján sincs semmi releváns videó ezzel kapcsolatban), így egy Aktív riportot tudok csak beilleszteni, mint „fél-hivatalos” videó (ha valaki tud mégis hivatalosat, akkor írja meg a kommentben!):
A legfrissebb videó, ami már a BKK hatáskörébe tartozó ellenőrökről szól, közel egy éves:
És végül egy átlagember által készített videó a közterületesek „intézkedéséről”. Teszem rögtön hozzá, hogy nem tudom mi volt az oka a vitának, de hiszem, hogy nem volt szükséges 4 férfi erőszakos fellépése egy nő ellen:
És végül pár szó a büntetésekről és annak folyományairól.
TfL
£80 buszon, metrón, overground-on. Ez az összeg lecsökken £40-ra, amennyiben az illető 21 napon belül befizeti a csekket. Ha 21 nap után sem kerül rendezésre, akkor további intézkedéseket foganatosítanak. Hivatalos oldal
BKV (BKK)
16000 Forint, mely a helyszínen kifizetve 8000 Forintra csökken. Hivatalos oldal
Van véleményed? Nem értesz egyet velem? Írd meg a kommentben!